MOJE MÍSTO POD SLUNCEM

​

Letošní výběr na 12. ročník EIGASAI vzešel kompletně z nabídky filmové kolekce The Japan Foundation a zaměřuje se na filmy s tematikou každodenního života a japonské identity od druhé světové války až po současnost. Zástupcem historického žánru je film Prasata a válečné lodě od klasika japonské kinematografie Šóheie Imamury. Jeho zařazení  v roce zemského kance není zcela náhodné, na to si ale počkejte až do závěrečných scén. Nositel dvou zlatých palem z Cannes v tomto raném filmu z roku 1961 rozehrává příběh jakuzy,  amerických vojáků i prostých lidí na vojenské základně v Jokosuce. 

Ostatních šest hraných filmů z letošního programu spojuje téma hledání identity dnešních Japonců a jejich „místa pod sluncem“. Filmy reflektují svébytné „japonské“ rysy různých vrstev současné  společnosti.  Zahajovací film festivalu Bublina vykresluje rustikální japonskou horskou vesnici a povahu místních obyvatel, kteří pomohou najít útočiště a nakonec i místo pod sluncem mladému zločinci z velkoměsta. Tímto filmem bychom rádi vzdali hold hlavní herečce Ecuko Ičihaře, která odešla do filmového nebe v lednu letošního roku. S válečným traumatem se ve filmu Věčné sakury vyrovnává starý venkovský učitel, který ve svém sadu šlechtí novou odolnou odrůdu sakury jako symboly duší zbytečně padlých vojáků. Sadař nachází svou identitu v šíření poselství míru pro celý svět, i když svou podivínskou zarputilostí působí své rodině těžkosti.  Malá hrdinka filmu Propletení řeší naopak velmi intimní problém své rodiny - složitý svět sexuality své matky a transgender partnerky svého strýce, která se na krátký čas stává její opatrovnicí. Kdo je a kdo není „skutečná“ matka zjistíte z pohledu tří generací žen. Stárnoucí japonské populace si s humorem všímá film Starci v orchestru, ve kterém se mladá učitelka, ne zcela dobrovolně, ujímá jako dirigentka venkovského orchestru složeného z aktivních, ne však zcela virtuózních, interpretů-důchodců. Ale i lidé ve vysokém věku touží po plnohodnotném společenském životě. Mladou generací čerstvých vysokoškolských studentů se zabývá film Dobrák Jonosuke, který pojednává  o upřímném a nesmělém venkovském chlapci, jenž prožívá v Tokiu svůj první romantický vztah. Díky své naivitě a dobrému srdci se Jonosuke pro své okolí stává kladným vzorem, neboť překypuje otevřeností v uzavřeném a často bezcitném světě japonského velkoměsta. 

Vedle hraných filmů představujeme i tři celovečerní dokumenty. Továrna na ústřice reprezentuje umělecký film sledující observační metodou život lovce ústřic, který vyvázl z fukušimské tragédie a nachází novou životní šanci daleko od domova. Konfrontuje se s japonským xenofobním přístupem k cizincům v přístavním městě, kam do továrny přicházejí pracovat dělníci z Číny, kteří stejně jako on hledají nový život a nové příležitosti daleko od svých domovů. Legendární cestovatelské duo, Miroslav Zikmund (který se letos v únoru dožil úctyhodného životního jubilea 100 let) a Jiří Hanzelka (1920-2003). V Japonsku strávili v roce 1963 sedm měsíců, aby křížem krážem projeli všechny ostrovy. Na svých cestách zaznamenávali jak Japonsko tradiční, tak moderní. Pro tyto dva české bytostné dobrodruhy byl místem pod sluncem celý svět, ale pro Japonsko měli zvláštní slabost a dokonale zaznamenali realitu 60. let. Krátké filmy, které vám nabízíme, nikdy nebyly na velkém plátně kina uvedeny. Dokumentární film z produkce NHK Na kole kolem Japonska ukazuje krásy Japonska a vysokou úroveň současné japonské televizní dokumentaristiky. Pro dětské diváky a celou rodinu jsme do sobotního odpoledního programu zařadili animovaný film Prázdniny s vodníčkem Kúem, malinkým kappou v moderním velkoměstě. 

Děkujeme, že festivalu EIGASAI zachováváte přízeň a těšíme se na viděnou v kině Lucerna od 18. – 24. března 2019.

日本大使ご挨拶   |  Pozdrav japonského velvyslance

​

Mám velkou radost, že se i letos uskuteční festival japonských filmů, EIGASAI. Poprvé se festival konal v roce 2007 a stal se každoroční tradicí. Letošní již dvanáctý ročník představí v Praze a v Ostravě celkem osm japonských snímků, které pro festival poskytla nadace The Japan Foundation.

Tématem spojujícím všechny filmy na EIGASAI 2019 je hledání „místa pod sluncem”. Hlavní hrdinové se nacházejí v různých situacích, přes mnohé neúspěchy se svými silami i s pomocí svého okolí snaží najít místo pro svou existenci. Prožijte společně s hlavními postavami pouť Japonskem, „zemí, kde vychází slunce”, za jejich „místy, kam slunce dopadá”. Každý snímek doslova překypuje „Japonskem”, dává poznat jeho přírodu, specifika místních komunit, jídlo i humor. Velice bych si přál, aby se letošnímu festivalu japonských filmů EIGASAI podařilo nadchnout byť jen jednoho dalšího diváka pro japonskou kulturu a ještě více oživit přátelství mezi Japonskem a Českou republikou.

Děkuji Česko-japonské společnosti, Paláci Lucerna, The Japan Foundation, všem sponzorům i mnohým jednotlivcům, kteří se podíleli na realizaci EIGASAI 2019.

​

SHIMAZAKI Kaoru

Velvyslanec Japonska v ČR

​

​

本年も「日本映画祭2019」が開催されることを大変喜ばしく思います。本映画祭は,2007年から毎年開催され,今年で12回目を迎えます。本年は,プラハ市とオストラヴァ市において,国際交流基金から提供された作品計8本の日本映画作品が上映されます。

​

8本の作品に共通するテーマは,「陽のあたる場所」です。各映画の登場人物は,それぞれが様々な状況に置かれている中で,試行錯誤しながら,存在の寄り辺となる「陽のあたる場所」を自身と周囲の力で築いていきます。各主人公が,日いづる国「日本」の地で「陽のあたる場所」にたどり着くまでの道のりを,どうぞご堪能下さい。また,各作品には,日本の自然,地域社会,日本食,日本のユーモアといった,溢れんばかりの「日本」が詰まっております。一人でも多くの皆さまが,本映画祭を通じて,日本文化への親しみを深めて頂き,日・チェコ両国の文化交流がさらに活発になるようお祈りします。

​

最後になりましたが,本映画を上映するにあたって,チェコ日本友好協会,ルツェルナ宮殿,国際交流基金,協賛各社をはじめとする多くの方々にご尽力頂きましたことを心より御礼申し上げます。

​

駐チェコ日本国大使

嶋﨑 郁